Vi använder cookies (kakor) för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.
De cookies som är kategoriserade som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen....
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Samtalet mellan konstnären Gunilla Klingberg och curatorn Maria Lind utgår från verken i utställningen ”VRIDAVÄNDAVIRVLAVÄVA”. Samtidigt är samtalet en fortsättning på deras trettio år långa dialog om konsten, människorna och världen.
Gunilla Klingberg är en av Sveriges mest tongivande konstnärer med flera storskaliga gestaltningar på sitt CV. Bland de senaste finns två omtalade verk för urbana miljöer i Stockholm: ”Virvelvind” (2021) för Sergelpaviljongens fasad vid Sergels torg och ”Den röda tråden (Katarina)” (2025) för entréhallar och vänthall i Nya Slussens bussterminal i Katarinaberget. Båda gestaltningarna är förankrade i platsens historia och närmiljö samtidigt som det konstnärliga uttrycket tar dem in i samtiden. I utställningen ”VRIDAVÄNDAVIRVLAVÄVA” på Skissernas Museum presenteras fysiska och digitala förarbeten till projekten. Till utställningen har Klingberg också skapat nya verk av material som hon har sparat från den konstnärliga processen.
Maria Lind är curator, skribent och pedagog från Stockholm. Hon är för närvarande chef för Kin museum för samtidskonst i Kiruna.